LEGO®: hračka, koníček, investice

Pokud Vám řeknu slovo LEGO®, určitě všichni budete vědět o čem bude v tomto článku řeč. Ano, budu psát o té stavebnici, kterou milují témeř všechny děti.

Lego® je prostě super hračka pro naše ratolesti. Zabaví je na mnoho hodin, rozvíjí jejich tvořivost a díky rozmanité škále témat, kterou tyto stavebnice nabízí si děti mohou stavět rozličné světy, ve kterých si přehrávají scény z oblíbených filmů, běžného života, pohádkových příběhů a vlastně cokoli, co je napadne. My dospělí pak při pohledu na naše malé stavitele zavzpomínáme na dobu, kdy jsme byli sami malí a s LEGEM jsme také prožívali svá dobrodružství. Někdy se do toho dětství i vrátíme, když si sami sedneme k našim dětem a společně pomocí barevných, plastových kostiček stavíme, co nás zrovna napadne.

Ano, LEGO® je primárně hračka pro děti, ale tím, jeho míra využití určitě nekončí. A právě o těchto možnostech využití těchto stavebnic bych chtěl dnes psát.




LEGO® jako investice

Že si s LEGEM mohou stavět i dospělí, tomu se asi dá uvěřit. Ale že by se do LEGA® dalo investovat s vidinou nějakého zhodnocení? Ano, i tato možnost využití této stavebnice je reálná.

Pokud se po přečtení této informace chystáte seběhnout do sklepa pro krabici mixu kostek z dětství, co schováváte pro své děti, pravděpodobně se z Vás boháči nestanou. Neházejte ale flintu do žita. Pokud by jste totiž z toho mixu kostiček dokázali poskládat nějaký kompletní starší set, případně by jste k němu dohledali plánek, v nejlepším případě i krabici, už se Vám rýsuje možnost, že nejenže takový znovuobjevený set snadno prodáte, ale když bude pro sběratele zajímavý, že jeho prodejní cena bude oproti té, za kterou jste jej před lety koupili vyšší a někdy i několikanásobně. V tomto případě vždy platí, čím kompletnější stavebnici budete chtít prodat, tím vyšší cenu bude mít. Nejvíc ceněny jsou pak stavebnice nerozbalené, takzvané MISB.

Proto sběratelé, kteří se zabývají zhodnocováním stavebnic uchovávají nové stavebnice neotevřené. Mimo jiné tito lidé mají poměrně slušný přehled o trhu a umí dobře odhadnout, jaké stavebnice by mohly mít v budoucnu potenciál růstu ceny. Jsou to většinou licencované sety s filmovou tématikou (Star Wars, Harry Potter, Piráti z Karibiku a další...), dále to pak mohou být třeba náročnější modely řady Creator (Modulární domy, modely aut nebo architektury atd..). Pak to jsou různé limitované série, ale třeba i některé figurky. Ceněny jsou například i staré sety z 90tých let.

Jako příklad mohu uvést například set 10189 Taj Mahal z roku 2008, který v době, kdy byl běžně v prodeji měl cenovku okolo 9000,-. Poté, co zmizel z obchodů jeho cena začala podstatně růst až atakovala hranici 100 000,-. V roce 2017 pak LEGO® vydalo reedici tohoto setu (Taj Mahal 10256) a cena toho původního tím o poznání klesla. Dnešní průměrná hodnota toho původního Taj Mahalu v neotevřeném stavu se tak pohybuje přibližně okolo 30 000,-.



Pokud tedy máte ve skříních nějaké nerozbalené stavebnice, nebo běžíte do sklepa pro hromadu svého starého LEGA® s vidinou, že tam nějaký zajímavý artikl najdete a následně zpeněžíte, doporučuji Vám nahlédnout například na www.bricklink.com. Tam najdete úplně vše, co potřebujete vědět. Jedná se o velký prodejní portál, kde s LEGEM obchoduje mnoho prodejců z celého světa. Bricklink má i vlastní databázi, kde najdete všechny sety, kostičky, figurky. Dá se tedy říci, že pokud hledáte jakoukoli informaci o LEGO® produktech, na Bricklinku ji najdete, případně si tam i vše, co chcete, či potřebujete koupíte.

Těm, co mají rádi grafy a analýzy, jak si ceny daných setů vedly v čase, bych doporučil i stránky www.brickeconomy.com. Tam si poměrně přehledně prostudujete vývoj cen od počátku prodeje daného setu po aktuální hodnoty.



LEGO® jako koníček

U každého dítěte přijde doba, kdy odroste dětským hrám a tak i LEGO® většinou putuje někam do sklepa, na půdu, nebo se prodá, či daruje. Stavebnice se pak vrací do domácností až s vlastními potomky a koloběh pokračuje. Je ale skupina lidí a není jich úplně málo, kteří v těch barevných kostičkách vidí něco víc. Není to pro ně jen hračka, je to pro ně hobby, pro některé i tak trochu životní styl.

Možná to někomu přijde tak trochu divné, když mu kolega v práci vypráví, jakou si zrovna koupil novou stavebnici, nebo jak se už těší, až bude konečně padla, aby se mohl doma zase posadit za stůl a pokračovat ve stavbě své nové vesmírné rakety. Pamatuji si, když jsem ve svém prvním zaměstnání vyprávěl kolegům, jakou mám radost, že můj model vyhrál první místo v soutěži o nejlepší hradní LEGO® stavbu, že na mě zírali poněkud divně a pravděpodobně si mysleli, že jsem minimálně krapet infantilní jedinec. Žel bohu v té době ještě něco jako chytré telefony neexistovalo a sociální sítě byly v plenkách, takže se kolegové nemohli na mé Facebookové zdi přesvědčit, že můj hradní model nevypadá jako dětská hračka, ale že jsem se při jeho stavbě snažil co nejvíce držet středověkých architektonických reálií.

Dnes doba trochu pokročila a i díky stále novým možnostem internetu a sociálních sítí LEGO® získává stále větší oblibu i u dospělých lidí a samotná firma LEGO® na tento zvýšený zájem reaguje svými produktovými řadami určenými výhradně pro dospělé stavitele.